SALIN KÄYTTÄYTYMISÄÄNTÖJÄ JA MUUTA HARJOITUKSIIN LIITTYVÄÄ:

• Saavu harjoituksiin ajoissa.
  • Jätä ulkojalkineet kenkätelineisiin tai kuljeta ne kassissasi tatamin reunalle.
  • Pese jalkasi ennen harjoituksia.
  • Käytä aina sisäjalkineita tatamin ulkopuolella liikkuessasi.
  • Harjoitteluasun tulee olla siisti. Muista pestä puku riittävän usein, äläkä kulje pelkässä puvussa ulkona.
  • Poista korut tms. ennen harjoituksiin menoa.
  • Huolehdi, että puhelimesi on suljettuna tai äänettömällä ollessasi salilla.
  • Mikäli edelliset harjoitukset ovat vielä kesken, käyttäydy hillitysti ja meteliä välttäen oman vuoron alkamista odotellessasi. Älä astu tatamille toisten vuorolla!
  • Huolehdi omalta osaltasi siitä, että sali pysyy siistinä ja mukavana paikkana harjoitella.
  • Älä tule harjoituksiin sairaana tai toipilaana. Vaarannat sekä oman että muiden harjoittelijoiden terveyden.
  • Muutoksista viikottaisiin harjoituksiin ilmoitetaan harjoituksissa, salin ilmoitustaululla ja nettisivuilla

YLEISTIETOA HARJOITUKSISTA

Yleisiin harjoituksiin voivat osallistua kaikki seuran jäsenet, jotka ovat käyneet karaten peruskurssin ja saaneet peruskurssin päätteeksi keltaisen vyön (kyu-arvot). Seuran jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa ja harjoittelumaksu kaksi kertaa vuodessa. Harjoittelumaksulla voi harjoitella kyseisen kauden ajan. Lisäksi tarvitaan lisenssi ja vakuutus. Karate on moniin muihin harrastuksiin verrattuna harvinaisen halpa urheilulaji!

Harjoitusten sisältö painottuu eri tavalla eri päivinä, esim. yleisharjoitukset, otteluharjoitukset, kataharjoitukset, paritekniikkaharjoitukset ja soveltavat harjoitukset. Katso sisällöt ja aikataulut tarkemmin kohdasta ”Harjoitusvuorot”.

Yleisharjoituksissa harjoitellaan kaikkea mahdollista karateen kuuluvaa alkaen yleisliikkumisesta, vartalon hallinnasta ja perustekniikoista aina pariharjoitteisiin, heittoihin, itsepuolustukseen ja lukkotekniikoihin. Harjoitukset ovat varsin vaihtelevia kulloisenkin ohjaajan suunnitelman mukaan. Vyötasoryhmien tekniikkaharjoituksissa keskitytään enemmän tyylisuunnan mukaiseen perustekniikkaan ja vyökoevaatimuksiin.

Otteluharjoituksissa treenataan ottelun eri osa-alueita yksittäisten tekniikoiden opettelusta vapaaseen otteluun. Vähintäänkin otteluhanskat on jokaisella syytä olla omat, mutta myös muut suojat, kuten hammassuojat ja sääri-jalkapöytäsuojat kannattaa hankkia. Jos sinulla ei vielä ole suojia, kysy valmentajilta ja kokeneemmilta ottelijoilta suojien hankinnasta. Suojat eivät ole kalliit ja kestävät pitkään.

Kataharjoituksissa keskitytään karaten perinteiseen ytimeen, ennaltamäärättyihin liikesarjoihin eli katoihin, joiden tehtävänä on kehittää vartalonhallintaa ja karatetekniikoiden osaaminen ja ymmärtäminen niin automaattiseksi, että kamppailutilanteessa liikkeet tapahtuvat ajattelematta. Paritekniikkaharjoituksissa käydään läpi niin vyökokeeseen kuuluvia pariharjoitteita kuin myös soveltavia tekniikoita (itsepuolustus, idorit, tantodorit).

Vapaavuorot on tarkoitettu itsenäiseen harjoitteluun. Ohjattua treeniä ei silloin ole, mutta kokeneemmilta voi aina kysyä neuvoa. Kaikkia seuran jäseniä, erityisesti alempivöisiä kannustetaan käymään vapaavuoroilla, koska ilman harjoittelua ei voi kehittyä ja jokaisella karatekalla on ne omat heikot kohtansa joita on syytä harjoituttaa tavanomaista enemmän. Salin aukiolo kannattaa varmistaa etukäteen valmentajilta, jos aikoo vapaavuorolla käydä.

Viikon jokaisena päivänä on mahdollisuus harjoitteluun. Ota harjoittelu elämäntavaksi!